تاک تيک].jpg

یک استیضاح و2 احتمال
اولين وبلاگ انتقادي تاکستان( هر شهروند یک ایده  ،  یک شهر ایده آل )

 

 استيضاح بهبهاني وزير راه وترابري نكاتي مبهم وپيچيده را در خود نهفته دارد كه نيازمند تحليل سياسي خاص است.ابتدا ۲۲ نماينده مجلس طرح استيضاح او را امضاء ميكنند وپس از وصول طرح از سوي هيات رئيسه مجلس  این تعداد به۲۷ امضاء افزایش وسپس تعدادي از نمايندگان امضاي خود را پس مي گيرندو نهايتاً روز سه شنبه 12/11/89 مجلس وارد عمل مي شود وبدليل عدم حضورودفاع رئيس جمهور و وزيرراه در مجلس موضوع به راي گذارده مي شود وبا 1۶۷ راي موافق و۸۳ رای مخالف به عزل وزير راي داده مي شود.اما  باور آن براي خيلي ها به همين راحتي نيست وبسياري بدنبال اصل وريشه اين اقدام هستند.2 جريان فكري در حال اشاعه خبرهايي در بين جامعه هستند والبته كاملاً با يكديگر متضاد.

    جريان مجلس كه ابتدا تعداد موافقان طرح استيضاح از ۲۷ امضاء كاهش مي يابد وسپس در روز راي گيري 1۶۷ نماينده موافقت خود را با عزل اعلام ميكنند. اعدادي كه با هم تناسب ندارند وبرشبهه مردم مي افزايند. تسريع در وصول واجراي درخواست نمايندگان در مقايسه با ديگر درخواستها كه بارها بدليل تاخيرهيات رئيسه اعتراض نمايندگان رادرپي داشته خود نكته مهم اين تصميم است. عده اي اينگونه القاء ميكنند كه عدم حضور وزير در مقام دفاع با سياستهاي خاصي طراحي واجراء گرديد.سياستي كه پس از مصاحبه تلوزيوني وزير با خبرنگار بخش خبري 30/20 در خصوص راه آهن قزوين –شمال برنامه ريزي شد.در اين كنكاش خبري وزير راه دليل تاخير در انجام پروژه را اينگونه پاسخ مي دهد: كه برخلاف وعده مقرر هيچگونه بودجه اي از سوي معاون اول رئيس جمهور براي اين پروژه پرداخت نگرديده است.يك هفته بعد مجدداً خبرنگار اين موضوع را پيگيري ميكند وآقاي رحيمي اظهارات وزير را رد ميكند.برهمين اساس منتقدان دولت نيز عدم حضور وزير ورئيس دولت در مجلس رانشانه موافقت دولت با عزل بهبهاني ميدانند كه  دولت را به كم كاري در پرداخت بودجه مصوب محكوم كرده وپاسخ ديگري را جايگزين ننموده.

   درسوي ديگر ميدان سياست نيز دولت قرار دارد كه بلافاصله پس از عزل وزيرواكنش نشان داده واين عزل را غير قانوني دانسته.حاميان دولت معتقدند كه عده اي ازمجلسي ها درتقابل با دولت سعي دارد تا نيروهاي فعال وتاثير گذاركابينه را به چالش بكشد وبا حذف آنها محبوبيت وعملكرد دولت را در بين مردم كاهش دهد.

    هرچند كه در بخشهاي ريلي وهواپيمايي كشور سوانح بسياري رخ داده ومتاسفانه حادثه سازترين هواپيماي مسافربري هنوز هم آسمان كشور را در اختيار دارد اما با قدري تامل مي توان دريافت كه در بخش راه وراهسازي انقلاب عظيمي صورت گرفته است وتقريباً كليه راههاي مواصلاتي كشور ايمن سازي شده اند . با بررسي آمار وارقام تلفات جاده اي عليرغم افزايش تعدادوسايط نقليه واينكه كارشناسان علت اكثر تصادفات را در حال حاضرسرعت وسبقت وبي توجهي عنوان ميكنند مي توان دريافت كه مهمترين بخش حمل ونقل كالا ومسافردركشورراه وجاده است كه درمقايسه با گذشته متحول گرديده.

  

 

+ نوشته شده در  ۱۳۸۹/۱۱/۱۳ساعت   توسط گفتمان توسعه  |