تاک تيک].jpg

توسعه تاکستان _ تاک تیک حضور | فروردین ۱۴۰۱
اولين وبلاگ انتقادي تاکستان( هر شهروند یک ایده  ،  یک شهر ایده آل )

محضر مبارک حضرت آیت اله رئیسی (حفظکم الله)

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با تقدیم احترام ؛  ضمن عرض خوشامدگویی و ابلاغ بهترین سلامها و درودهای مردمان سخت کوش و اصیل سرزمین تات ها و تاک ها ، بدینوسیله  به استحضار می رساند که موضوع انتقال ریل راه آهن از مرکز شهر تاکستان به طول 12 کیلومتر یکی از مطالبات دیرین مردم بوده که اجرای این طرح طی مدت 4 سال در کمیسیون ماده 32 معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری سال 1385  تائید و اعتبار اولیه 175 میلیارد ریالی نیز پیش بینی گردید لیکن  متاسفانه تحت بی تدبیری ها و کم کاری های گذشته ، تحقق نیافته . با عنایت به  حریم اولیه 17 متر و افزایش 30 متر به آن در سالهای قبل و اظهارات برخی مسوولان مبنی بر افزایش حریم تا 117 متر درمنافات با قاعده کلی لاضرر و لاضرار بوده واین در حالیست که سکونت جمعیت قابل توجه شهر تاکستان در حاشیه نا امن ریل و سبقه مالکیت آنها مربوط به قبل از تصویب قانون ایمنی بزرگراه ها و راه آهن بوده و این ریل آهنی شهر را  از مرکز به دو نیمه منفک تقسیم نموده که ذیلاً به چند مورد از آثارسوء و تهدیدها اشاره می نماییم .

  1. وجود این خط انشقاق در مرکز شهر و اتصال شمال و جنوب شهر با دو زیر گذر و معبر غیر استاندارد عملا شهر را به دو نیمه نا متقارن تقسیم نموده که  انتقاد اعتراضی پیدا و پنهان اکثر قریب به مطلق شهروندان را در پی داشته .  
  2. تمام طول این خط  پنج  کیلومتری محل ارتباط نیمی از جمعیت بالای ریل با نیم دیگر پایین ریل است که علاوه بر آن دسترسی مردم به  تمامی  25000 هکتار باغ انگور و تمامی اراضی کشاورزی و زراعی فقط و فقط از محل تلاقی ریل راه آهن امکان پذیر می باشد که خود گویای حجم تردد و چالش های مرتبط می باشد .
  3. متاسفانه در طول سالیان گذشته ، با دفعات مکرر شاهد برخورد قطار با شهروندان پیر و جوان بوده ایم وعمق این حوادث بگونه ای است که تا ماهها غبار غم اندوه را بر فضای شهر گسترده می نماید .
  4. علاوه بر خطر تهدید جانی شهروندان (تلفات انسانی و مالی ) عبور ریل موجب مخدوش نمودن سیما ومنظر شهری گردیده و خصوصا بروز معضلات اجتماعی و ناامنی ها را حاشیه و حریم  ریل تسهیل نموده
  5. عبور این ریل ، دسترسی به 20 درصد محدوده های سکونتگاهی (سیدجمال الدین – شرق 22 بهمن جنوبی) را کاملا محدود ، ارزش محله ها را تنزل و رغبت سکونت شهروندان در این مناطق را بشدت کاهش داده است .
  6. بی عدالتی در توزیع خدمات عمومی خصوصاً خدمات شهری ، رفاهی ، درمانی ، فرهنگی و ... نیز از دیگر تبعات تقسیم شهر به دو نیمه بالا و پایین ریل راه آهن می باشد که امروزه به یک اعتراض عمومی تبدیل شده است .
  7. با عنایت به وجود دو تقاطع در مجاورت و در فاصله محدود از ریل ، به کرات شاهد قفل ترافیکی و محصور شدن خودروها در روی ریل بوده ایم که در صورت بی توجهی می تواند فاجعه های انسانی را رقم بزند .
  8. و ....

جناب آقای رئیس جمهور ، انتقال ریل راه آهن ازمعدود موضوعات شهرستانی است که نه فقط مطالبه بخشی از مردم بلکه تمام شهروندان بوده و از معدود نقاط اشتراک نظر مردم و تمامی مسوولان اعم از نمایندگان محترم ادوار مجلس ، نماینده معزز خبرگان رهبری ، فرماندار بعنوان  نماینده آن دولت مردمی و دیگر مسوولان تحت امر قوای سه گانه  از ابتدای انقلاب تا کنون می باشد و انتظار داریم تحت عنایت حضرتعالی ، شاهد به ثمر نشتن این همدلی و همصدایی مردم و مسوولان باشیم .

 

+ نوشته شده در  ۱۴۰۱/۰۱/۲۹ساعت   توسط گفتمان توسعه  |