![]() |
![]() |
|
بنام خدا شهرستان تاكستان با داشتن 37000 هكتار باغ انگور ،شهركهاي صنعتي وچند ناحيه صنعتي در دست احداث قابليت تبديل شدن به قطب صنعتي،كشاورزي را در خود نهفته دارد.وجود اماكن تاريخي نظير تپه باستاني نرجه-قزقلعه-ميل خرم آباد وخصوصاً بقعه پير نيز نشانگر قدمت 7000 ساله مردمان اين بخش از كشور است كه متاسفانه اين واقعيت بدليل كم توجهي نسبت به المان شهري كمتر مورد قبول اذهان عمومي قرار ميگيرد.تاتي زبان وگويش غالب مردمان شهرهاي تاكستان واسفرورين است ودر ديگر مناطق اين شهرستان نيز زبانهاي تركي وكردي رايج است. شهر تاكستان در گذشته نچندان دور با نام سيادهن ناميده مي شد ودر تاريخ نيز بيشتر از اين نام استفاده گرديده است.اولين شهرداري شهرتاكستان در سال 1337 تاسيس گرديده وانتظار مي رفت كه به اين سبقه بتوان از طريق سيماي شهري پي برد ومسافران نيز با ورود به شهر وگردشي كوتاه بتوانند به فرهنگ غني،آداب ورسوم مردمان تات وقدمت تاريخي شهر پي ببرند . در آستانه تحول مديريت شهري وتغيير تركيب مديريت شوراي اسلامي شهر وشهرداري قرار گرفته ايم .فلذا بر آن شديم تا به دور از هرگونه حاشيه نگاري وغرض سياسي ودر جهت نقد قصور با ارائه راهكارهاي مناسب وكمك به منتخبين مردم در شوراي شهرمطالبي كوتاه وليكن مفيد را به سمع ونظر مسئوولين محترم ومردم شريف برسانيم.اميدواريم كه اسباب آزردگي خاطر برخي از دوستان فراهم نگرددوهمه باهم از سر دلسوزي وعمل به وعده هاي انتخاباتي وحفظ اعتماد مردم در صدد اصلاح ساختارهاي اساسي مورد نياز براي يك زندگي شهري براييم. حاشيه نشيني- در اصطلاح عرف ورايج حاشيه نشيني عبارتند از سكونت جمعي از خانوارها در خارج از محدوده شهري واحداث بناهاي مسكوني بدون رعايت قوانين واستانداردهاي لازم.منظور از محدوده شهري نيز حدود مشخصي است كه طبق مصوبات رسمي خدمت رساني به ساكنين آن جزو وظايف ذاتي نهادها ودستگاههاي خدمت رسان از جمله شهرداري ها مي باشد.از اين تعريف مشخص است كه در حاشيه نشيني ساختمانها در زمينهاي غير مسكوني ساخته مي شوندواصطلاحاً اقدام به تغيير كاربري بدون اخذ مجوزهاي لازم صورت ميگيرد.همكنون خريد وفروش اراضي كشاورزي و زراعي با واحدهاي هكتاروبوته انگور صورت ميپذيرد كه در مقايسه با واحد متر فاقد ارزش وصرفه اقتصادي است.فلذا گسترش واحدهاي مسكوني تا حواشي شهرها موجب تشويق وترقيب مالكين اين اراضي به خودداري از ادامه كار كشاورزي وباير شدن اراضي با هدف فروش زمين در مقياسهاي خرد وساخت وسازهاي مسكوني گرديده كه از يكسو به كشاورزي وتوليد ضربه ميزند واز سوي ديگر منجر به حاشيه نشيني وتبعات ناشي از آن ميگردد.اينگونه بناها معمولاً فاقد استانداردهاي لازم بهداشتي –ساختماني-امنيتي وديگر الگوهاي لازم براي يك زندگي شهري بوده كه ذيلاً به خلاصه اي از عواقب وعوارض حاشيه نشيني اشاره ميگردد. معمولاً وقتي سخن از شهر نشيني به ميان مي آيد،در ذهن شنونده زيبايي،پاكيزگي،امكانات رفاهي اقتصادي فرهنگي وعلمي تداعي مي شود كه عليرغم وجودطبيعت زيبا و صفا وصميميت روستائيان كمتر شاهد اين الگوها در زندگي روستايي هستيم.البته نبايد فراموش كنيم كه رشد وتوسعه روستاها از بركات نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران است كه دولتمردان با سرلوحه قرار دادن عدالت اجتماعي در صدد كاهش تفاوتهاي زندگي شهري وروستايي وكاهش مهاجرتها هستند.با اين وجود زندگي شهري وروستايي بايد در شكل ظاهري تفاوتهايي داشته باشند كه متاسفانه در شهر تاكستان اين ميزان در حد غير قابل قبولي است.وجود معضلات مختلف ناشي از تركيب ساختاري مناطق حاشيه شهري اولين گام نگاههاي منفي والقاءكننده تبعيض مسوولان در تخصيص اعتبارات وامكانات عمومي است كه منجر به پديد آمدن ديدگاههاي متفاوت نسبت به ساكنين اين مناطق در مقايسه با مناطق ديگر است و آينده فرزندان را تحت الشعاع خود قرار خواهد داد.معمولاًدر شهرهاي بزرگ وتاريخي كشور مناطقي وجود دارند كه شكل قديمي داشته وچه بسا از امكانات شهري نيز كمتر بهره مند شده اند اما نبايد فراموش نمود كه حفظ اين آثار با هدف حفظ آثار فرهنگي وتاريخي در برنامه مسوولان قرار داردواصولاًزيبايي اين شهرها به وجود اين مناطق است كه مورد بازديد ايرانگردان وجهانگردان قرار ميگيرند..جالب است كه محلات فاقد امكانات شهري در تاكستان مناطقي جديدالتاسيس هستند كه در نتيجه كم توجهي وبي توجهي مديران شهري پديدآمده اند واز انها باعبارت محله هاي اقماري نام برده مي شود.ناتواني مديران شهري در اتخاذ تدابير لازم وپيش بيني قوانين اصلاحي وتسهيل ساخت وسازها در مناطق شهري باعث پديدار شدن مناطق اقماري گرديده وامروزه رفع معضلات ناشي از ان نيازمند صرف هزينه هاي فراواني است كه از توان اجرايي خارج است.ترافيك وتردد بعنوان مهمترين مشكل ناشي از حاشيه نشيني نتنها ساكنين اين محلات بلكه ديگر شهروندان ومسوولان را نيز تحت تاثير منفي خود قرار داده واعضاي محترم شوراي ترافيك را مجبور به اعمال محدوديتهاي تردد وتردد يكطرفه نموده كه با توجه به جمعيت شهري خيلي زودهنگام است ودر عين نارضايتي مردم نتوانسته كاهش بار ترافيكي را در پي داشته باشد.با وجود انكه حاشيه نشيني در كوتاه مدت مي تواند اساسي ترين نياز زندگي بشر يعني تامين مسكن را براورده سازد ولي در بلند مدت هزينه هاي هنگفتي راهم برساكنين اين مناطق وهم بر دولت تحميل ميكند كه مرتفع نمودن شان كاري بس دشوار پر هزينه وزمان بر است.نكته قابل تامل اينكه مالكين اين املاك پس از گذشت مدت زماني محدود وبا استناد به جملات بزرگان انقلاب مبدل به مدعيان اصلي خدمات عمومي نظير گاز-اب-برق-فضاي سبز-هدايت فاضلاب و... مي شوند.در اين شرايط است كه موضوع دوگانگي عمل مسوولان شهري پديدار واين سوال مطرح مي شود كه اگر اين مناطق خارج از محدوده شهري است چرا اجازه داده شده تا ساختمانها وبناها ايجاد شود؟واگر ساخت وسازها درون محدوده قرار دارند چرا شاهد عدالت در ارائه خدمات نيستيم؟ مشكلات اقتصادي مردم وبرخي موانع قانوني ومصوبات شوراهاي اسلامي شهربدليل يكسويه بودن نتنها توان مقابله با خواست مردم را نداردبلكه باعث گسترش روند ساخت وسازهاي غير مجاز نيز گرديده است.عدم وجود قوانين نظارت بر قيمت زمين ومسكن،وفور واسطه ها ودلالان ،عدم صدور مجوز ساخت براي زمينهاي با مساحت كمتر از 180 مترواملاك مشاعي وعدم تخصيص تسهيلات بخش مسكن به اين املاك نقش عمده اي در عدم رغبت وتمايل شهروندان به ساخت وساز قانوني دارند كه اجراي ماده 147 مي تواند بخشي از اين مشكلات را مرتفع نمايد. معضها ومشكلات عديده امنيتي-فرهنگي-علمي واموزشي-بهداشتي ورفتارهاي ناهنجار اجتماعي همواره در كمين شهرهايي است كه معضل حاشيه نشيني ودور بودن از امكانات شهري اولين مشكل اين شهرها ودر حال توسعه است. نكته قابل ذكر اينكه واگذاري امور نظارت بر ساخت وسازها به بخش خصوصي وپيمانكاري يكي از دلايل افزايش حاشيه نشيني وساخت وسازهاي غير مجاز بوده كه در برهه زماني محدودي بوجود آمد و ميتواند فسادهاي اداري را نيزدر پي داشته باشد ومجال نقد آن وجود ندارد. منتخبين محترم مردم وشهردار آينده تاکستان بايد توجه داشته باشند ،حداقل کاري که مي توان با کمترين هزينه انجام داد،حفظ حريم جاده ها،خيابانها ومعابر عمومي وممانعت از تصرف عدواني اين حريم ها است که از طريق جدول گذاري ومشخص نمودن حدود خيابانها وکوچه ها قبل از ساخت وسازها در محدوده شهري وممنوعيت خريد وفروش ونقل وانتقال زمين هاي با کلربري زراعي وکشاورزي در متراژ کمتر از 2000 متراز طريق بنگاههاي ملکي ودفاتراسناد رسمي است که همکاري وهمدلي دستگاههايي نظير ثبت اسناد-دادگستري-قوه قضائيه واتحاديه صنفي مشاورين املاک را ميطلبد. کمبود فضاي سبز،محدوديتهاي ترافيکي آزار دهنده،معابر غير اصولي،عدم هدايت صحيح فاضلاب،گسترش محله هاي اقماري،نبود پل هوايي عابر پياده،عدم ساماندهي شغل هاي مزاحم،عبور ريل راه آهن از مرکز شهر ودر مجاورت بولوار اصلي،کمبود امکانات رفاهي وتفريحي وعدم جذب گردشگر،بي توجهي نسبت به ايجاد امکانات فرهنگي وعلمي،بي توجهي نسبت به ايجاد پارکينگهاي عمومي واختصاصي دائمي و...از جمله مشکلاتي است که مجموعه شوراهاي اسلامي شهر وشهرداران بايد ضمن پاسخگويي به اذهان عمومي در صدد رفع شان برايند.نکته آخراينکه:صرف هزينه هاي گزاف براي پروژه ها وطرح هاي با مدت کارايي کوتاه مدت مانند زيرگذر غير اصولي تقاطع خيابان غفاري-کمربندي،آسفالت يک کوچه،تغيير رنگ جدولها،کاشت گلهاي فصلي درمعابر،هزينه چندين ميليوني براي کامپوزيت مقابل شهرداري که منفعتي براي شهروندان ندارد وآبياري چمن ها در عين حال که موجب زيباسازي محيط شهري است ليکن نمي تواند تضميني باشد براي رفع معضلات اشاره شده که در آينده نچندان دور لاينحل خواهند بود.فلذا خواست مردم شريف پرداختن به امور زيربنايي واصلي براي تامين نيازهاي زندگي شهري است که بتواند تاکستان را متحول نمايد. برچسبها: اجتماعي |
||
+
نوشته شده در ۱۳۹۲/۰۴/۲۶ساعت توسط گفتمان توسعه
|
|