مجالس ختم در تاکستان
شرکت در مراسم ویژه درگذشتگان با هدف حس همدردی و تسلی خاطر بازماندگان از جمله خصلتهای شاخص مردمان شهرستان تاکستان است و عموما زبانزد هموطنان اقصی نقاط کشور پهناور می باشد.
شرایط موجود از حیث اجتماعی و اقتصادی باعث شد تا بزرگان و ریش سفیدان به این قضیه ورود پیدا کنند و مردم نیز انصافا خوب همراهی کردند.هزینه های سنگین خیرات تا حدود قابل توجهی از سفره های اطعام حذف گردید و تعداد روزهای عزاداری عمومی نیز به دو روز کاهش پیدا کرد تا هم رضایت خانواده معزا و هم رضایت ابراز همدردی کنندگان فراهم گردد.متمکنین مالی اقدام به صرف هزینه مجالس در امور خیریه میکنند که در نوع خود اقدامی خداپسندانه محسوب می شود.
اما لازم دانستیم تا چند نکته را یاداور شویم:
1-درج اسامی اقوام به همراه نام های خانوادگی اقوام سببی و نسبی می تواند موجب شناخت کامل مرحوم و اقوام گردد.اما بهتر است اقوام طبقه 3 به پایین در اعلامیه ها قید نگردد.
2-آوردن نام دستگاهها ، ادارات ، سازمانها و شخصیتها در ادامه اسامی اقوام نیز مرسوم است ولی پسندیده است که این اسامی در بند جداگانه و تحت عنوان ابراز همدردی کنندگان باشد و از لیست خانواده داغدار منفک گردد.
3-نکته دیگر همزمانی مجالس ختم در تمامی شهرها و روستاهای شهرستان است.بگونه ای که فرضا اگر لازم باشد تا در دو مجلس ختم( یکی در تاکستان و دیگری در روستایx )شرکت نماییم از جهت زمانی و بعد مسافت با مشکل مواجه خواهیم شد.خصوصا اینکه اکثر مراسم چهلم و سالگرد در روز پنجشنبه برگزار می شوند.از جهت دیگر نیز ممکن است گاهی مداحان نیر با تداخل برنامه مواجه شوند.
از دیگر موارد مرتبط با همزمانی مجالس می توان به ضرورت استفاده از وسایط نقلیه اشاره کرد بگونه ای که امکان حضور در چند مجلس آنهم با پای پیاده وجود ندارد.فلذا افزایش وسایط نقلیه موجب ترافیک و سد معابر حاشیه مساجد میگردد.خصوصا مساجدی مانند مسجد امیرالمومنین(صباغان)-جهارباغ محمدی و حضرت ابوالفضل که در روزهای پنجشنبه باعث ترافیک سنگینی می شوند.
فلذا پیشنهاد میگردد تا ساعت برگزاری مجالس روستاها متفاوت (جلوتر یا عقب تر)از ساعت مجالس شهرها باشد.
4-تفاوت نوع پذیرایی اغنیاء نیز از مواردی است که باعث هویدا شدن اختلاف طبقه ای و مالی می شود.براستی مگر جز اینست که مرده گان از هر قشر و طبقه ای که باشند فقط و فقط با یک کفن به سرای اخروی سفر میکنند؟
پس بهتر است در میزبانی مجالس از خرما ، گلاب ، چای یا شربت و در صورت امکان کشمش استفاده شود.
5-اهدای تاج گل و بنر تسلیت نیز از رسوم دیرینه ای بود که البته بطور قابل ملاحظه ای کاهش یافته است.
میتوان با قرار دادن صندوق کمکهای مردمی همراه با قبض رسید در ورودی مجلس گامهای موثری را در جهت دریافت کمکهای خیرخواهانه مردم برداشت.صاحب مجلس در تعیین نوع هزینه آزاد است و میتواند مبالغ دریافتی را صرف امور خیریه و عامل المنفعه نماید.
6-ساخت مساجد در محلات مختلف نیز ریشه در عقاید مذهبی مردم دارد لیکن با نگاهی به جمعیت نمازگزار می توان دریافت که در زمان پیامبران و ائمه اطهار ، معمولا همه مسلمانان در یک مسجد نماز و عبادت میکردند.حال آنکه مساجد محلات ظرفیت های مختلفی دارند و در برگزاری مجالس ختم شاهد ازدحام جمعیت هستیم و فضای محدود.
فلذا بهتر است بجای ساخت مساجد مختلف اقدام به تجمیع چند مسجد و ساخت مسجدی بزرگ نماییم که در برگزاری مجالس ختم و حتی مراسم ملی و مذهبی نیز کاربرد خواهند داشت جای خالی مکان اینچنین مراسمی را نیز پر خواهد کرد.
7-واما نکته مهمتر که در نوشتارهای قبل به آن پرداخته شده سنگ گذاری اختیاری خانواده معزا و طراحی های خاص مقبره ها است.با دیدن برخی قبور همچنان اختلاف طبقاتی معدود خانواده ها کاملا مشخص است.از دید دیگر میتوان به مشکل تردد اشاره نمود که نشات گرفته از بلندی و کوتاهی سطح قبور و تاج های سنگی است.
پیشنهاد اینجانب برای رفع این مشکل ، واریز هزینه سنگ به حساب هیات امنای بهشت فاطمیه(س) است تا قبور را بصورت متحدالشکل طراحی و بقول عامیانه برچیند.البته هیات امنا باید در انتخاب نوع و کیفیت سنگ حد وسط را ملاک قرار دهد.
8-نکته بعد نیز برگزاری مراسم تحت عنوان سوین روز در روز دوم درگذشت است و این درحالی است که در اعلامیه نیز روز سوم درج می شود.
🔴🔵 تبعات پراکندگی مجالس ختم :
1- حضور کوتاه مدت مردم همراه با عجله در مجالس ختم بدلیل پوشش دادن همه مجالس
2- ایجاد ترافیک بدلیل نبود پارکینگ اختصاصی در مساجد
3- هزینه های قابل توجهی که از سوی صاحبان مجالس صرف پذیرایی از میهمانان می شود.
4- نمودار شدن اختلاف طبقاتی با توجه به کثرت یا قلت شرکت کنندگان در مجالس مختلف
👈فلذا بهتر است بجای ساخت مساجد مختلف اقدام به تجمیع چند مسجد و ساخت مسجدی بزرگ نماییم که در برگزاری مجالس ختم و حتی مراسم ملی و مذهبی نیز کاربرد خواهند داشت جای خالی مکان اینچنین مراسمی را نیز پر خواهد کرد.
بهترین مکان برای ساخت سالن مخصوص و عمومی نیز بهشت فاطمه (س) می باشد.
رضا قموشی
فعال سیاسی و اجتماعی
برچسبها:
اجتماعی