![]() |
![]() |
|
روستاي يحيي آباد از توابع بخش مرکزي شهرستان تاکستان شاهد توسعه وپيشرفت است.در مطالب گذشته از نبود غسالخانه در اين روستا گلايه نموده بودم واين گلايه متاسفانه هنوز هم بقوت خود باقي است واز سرويس مسجد جامع براي اين مسئله شرعي استفاده مي شود.اميدواريم که بودجه پيش بيني شده براي اين موضوع افزايش يابد.اما با طرح اين انتقاد هرگزنبايد اقدامات صورت گرفته در اين روستارا ناديده گرفت.مراکز اداري استقرار يافته،سالن ورزشي ،بولوارورودي ودروازه قرآن،نوسازي پل داخل روستا ،نامگذاري معابر،طرح هادي،نظارت بر ساخت وسازها و...از جمله اقدامات صورت گرفته توسط مسوولان امر است که توسط شوراي اسلامي روستا ودهيارمحترم(آقاي برمکي)اجراءگرديده است. |
||
+
نوشته شده در ۱۳۹۰/۰۸/۳۰ساعت توسط گفتمان توسعه
|
|
![]() |
![]() |
|
خرده فرهنگها بخشي از فرهنگ يك جامعه محسوب مي شوند وبايد حفظ شوند.متاسفانه يا خوشبختانه با گسترش وسايل ارتباط جمعي بيشتر تلاش مي شود تا فرهنگ غالب جامعه بر قوميتها حتي ملتها تحميل شود.در اين بين رسانه هاي شنيداري وديداري بيشترين نقش را دارند ولهجه ها وگويشها را نيزتحت تاثير قرار داده اند.تنها نقطه مثبت اين رسانه ايجاد شبكه هاي استاني است ولي با اين وجود اين شبكه ها نيز بصورت رسمي ودر مسير فرهنگ اصلي قدم برميدارند.بسياري از سنتها وروشهاي قديمي بجا مانده از گذشته هاي بسيار دور هنوز در اگر وجود داشته باشند مورد استقبال عموم قرار مي گيرند.مجال بحث در اين مقوله وجود ندارد وهدف از نگارش اين متن اشاره اي كوتاه به نابودي بخشهايي از سنتها وصنايع دستي در تاكستان است.پا به سن گذاشته هاي تاكستاني با شنيدن كلماتي مانند:دلو(لاستيك مخصوص آب كشيدن از چاه)،كلاه نمدي،كلاه دوره اي،كفش گيوه،گليم،جاجيم،كرسي،كله بندي(پارچه هايي كه زنان مسن به دور سرشان مي پيچيدند)،گاره(گهواره)،كتيل(وسيله چوبي حمل توليدات كشاورزي با چهارپايان)،پستو، و....به ياد دوران نچندان دور مي افتند.هرچند كه واحد صنايع دستي در اداره ميراث فرهنگي مسئوليتهايي را در اين خصوص انجام ميدهد وجاي تقدير وتشكر دارد اما بايد بگوييم كه اين بحث نيازمند مساعدت وهمكاري تمامي دستگاهها دارد.شواهد حكايت از اين دارد كه در حال حاضر تنها 2 واحد مشغول دوخت كفش گيوه هستند والبته توليدشان در بازار مصرف از جايگاه خوبي برخوردار نيست.در ذيل به مسووليت هركدام از نهادها براي حفظ اين صنايع اشاره اي كوتاه مي شود. بانكها:ميتوانند با تخصيص اعتبارات خاص از فعالان اين عرضه حمايت نمايند. اداره فرهنگ وارشاد اسلامي:با تبليغ اين كالاها ومعرفي سنتها و وسايل قديمي به مردم ميراث فرهنگي:جمع آوري اين وسايل وصدور شناسنامه ملي تعريف شده واحد صنايع دستي:كمك به ايجاد بازار فروش توليدات وتشويق هنرمندان به ادامه توليد اداره بازرگاني ومجمع امور صنفي:حمايت از ايجاد واحدهاي توليد وفروش صنايع دستي ومنظور نمودن تخفيف در اخذ پروانه كسب. شهرداري:با كمك به ايجاد نمايشگاه وفروشگاه دايمي آثار وهنرهاي توليدي هنرمندان بعنوان محلي براي معرفي فرهنگ وسنتهاي تاكستان. فني وحرفه اي:كمك به آموزش هنرهاي دستي دركنار واحد صنايع دستي مردم:با ارائه نمونه هاي باقي مانده وسايل براي حفظ ونگهداري در محل مناسب،ارائه تصاوير وعكسهاي قديمي واستفاده از توليدات هنرمندان. فرمانداري:با ايجاد هماهنگي بين دستگاههاي اجرايي فعلاً به همين چندخط بسنده ميكنيم ومنتظر اقدامات موثرتر عزيزان مي مانيم. جادارد تا از آقاي ميثم رحماني بجهت تلاش جدي كه در بحث صنايع دستي دارند و۲ نفر از عزیزان در سطح ملی وبین المللی نیز معرفی شدند تقدير وتشكر نماييم هرچند كه امكانات ايشان نيز كاملاًمحدود است. |
||
+
نوشته شده در ۱۳۹۰/۰۸/۲۸ساعت توسط گفتمان توسعه
|
|
![]() |
![]() |
|
و نهایتاَ آقای حسن جمشیدیها بعنوان سرپرست سازمان صنعت- معدن وتجارت استان قزوین منصوب شد.جمشیدیها قبلاْ رئیس سازمان بازرگانی استان قم بود ریاست این سازمان در استان قزوین را عهده دار شد اکنون در سنگر مهمتری مشغول کار خواهد شد.با امید به ساماندهی بخش صنعت استان. |
||
+
نوشته شده در ۱۳۹۰/۰۸/۲۶ساعت توسط گفتمان توسعه
|
|
![]() |
![]() |
|
بنام خدا
هدفمند سازي يارانه ها،فرصتها،تهديدات وچالشها
مقدمه:
خداوند متعال با خلقت بشر نعمتهاي بسياري را در اختيارش قرار داد تا با بهره گيري از اين نعمات در دنيا بتواند زندگي اخروي خويش را نيز انتخاب نمايد.ليکن با وجود نامحدود بودن نعمتهاي خداوند بايد به اين نکته نيز توجه نماييم که همواره اسراف مورد نکوهش قرار گرفته وبه استفاده صحيح از منابع تاکيد گرديده است.کشور ما نيز به تناسب موقعيت خاص جغرافيايي داراي منابع ارزشمندي است که ايران را در موقعيت خاصي قرار داده است.آمار وارقام حکايت از اين دارد که مصرفگرايي درکشور ما در حال گسترش بود و اين موضوع خصوصاً در بخش منابع انرژي مشهود وقابل توجه بود. تاثير پذيري مردم از يکديگر در مصرف گرايي بشدت در حال پيشرفت واسراف کردن در حال تبديل شدن به يک ارزش اجتماعي بود.برآوردهاي ميلياردي حاصل از دور ريز مواد غذايي و نان وآمار مصرف انرژي در سالهاي قبل از هدفمند سازي يارانه ها تائيدي است بر صحت موارد فوق. فرصتها: اجراي قانون هدفمند سازي يارانه ها در کليت به معني مالکيت مردم بر منابع وسرمايه هاي کشور وخروج از نظام متمرکز اقتصادي بود که در کنار خود آثار مثبتي مانند جلوگيري از رانت خواري-کاهش قاچاق –عدالت در نظام توزيع سرمايه ها –ايجاد رقابت سالم در توليد وبهينه کردن مصرف را رقم زد و اين موارد ازجمله مهمترين دلايل رضايتمندي هموطنان از اجراي قانون هدفمند سازي بودند.پرداخت يارانه نقدي در گذشته بعنوان يک فرصت براي واحدهاي توليدي تلقي مي شد واين امتياز باعث برتري واحدهاي دريافت کننده يارانه نسبت به ديگر واحدهابود ودر عين حال با وجود تفاوت قيمت تمام شده محصولات توليدي، شاهد تساوي قيمت توزيع بوديم.اين مطلب به معني حمايت صرف دولت ازتوليد کننده بود ومصرف کننده سهم کمتري از حمايت را به خود اختصاص داده بود.اما اجراي قانون هدفمند سازي باعث گرديد تا توليد کننده علاوه بر مقدار وميزان توليد ،در فکر کاهش قيمت تمام شده محصول در کنار افزايش کيفيت باشد و در بازار رقابتي خود را حفظ نمايد.حق انتخاب مصرف کننده جايگزين کالاي تحميلي گرديد واحتمال هرگونه رانت خواري به حداقل ممکن کاهش يافت.امروزبرخلاف گذشته مردم هم خود را صاحب ومالک منابع مي دانند واسراف درمصرف را به معني هدر رفت سرمايه ملي تلقي ميکنند،وهم اقتصاد خانوار خود را با ميزان مصرف مرتبط ميدانند.به نظر مي رسد در سال اول اجراي قانون وتا زمان سازگاري يافتن خانوارها با شرايط جديد وتغيير رفتارها شاهد ظهور نواقص ومشکلات باشيم ونقاط قوت کمتر نمايان شوند ولي با اين وجود اجراي قانون در همين سال ابتدايي رضايتمند بوده و آينده اي بهتر را نويد مي دهد.مدعاي اين پيش بيني ازدحام سرپرستان خانوارها در جلوي خودپردازها در ماههاي اول اجراي قانون مي باشد که اين اواخر شاهد کاهش ازدحام هستيم واين به معني افزايش برنامه ريزي ها واولويت بندي هزينه کرد خانواده ها است هرچند که به رغم کاهش مصرف ،بدهي مردم به شرکتهاي ارائه کننده خدمات(آب ،برق،گاز)هنوز هم رقم بالايي را به خود اختصاص داده است. در بخش نفت کوره شاهد کاهش مصرف هستیم.البته اين کاهش مصرف به اين جهت است که کوره هاي سنتي آجر تنها مصرف کننده صنفي نفت کوره بودند وتغيير قيمت نفت کوره از 100 ريال به 2000 ريال باعث افزايش 300 درصدي هزينه کل توليد گرديد وسيستم سنتي موجود توان توليد را از اين واحدهاي توليدي گرفت اين درحالي است که پراکندگي ومقطعي بودن کوره ها اجازه گازرساني به اين واحدها را نمي دهد. به نظر مي رسد که ارائه تسهيلات درجهت تغييرنوع انرژي مصرفي وگاز رساني به صنايع توليدي وتبديلي بايد بيش از پيش مورد توجه قرار گيرد تا با هدف کاهش مصرف باعث کاهش آماراشتغال وتوليد نگردد.
تهديدات،چالشها وآسيبها پيش بيني بروز مشکلات وعدم ظهور منافع طرح بيشتر ناشي از اين مسئله است که مردم ومسوولان پس از چندين دهه مجدداً بايد مرحله آزمون وخطا را پشت سربگذارند تا بهترين شيوه مديريتي را انتخاب نمايند واين به معني تکرار واتلاف در زمان است.برخي از خانوارها هنوز هم نتوانسته اند با قانون جديد تعميم پيداکنند وهنوز هم مصرف آنها بيش از مبلغ واريزي شان است. برخي از واحدهاي بحراني در بخش دام وطيور وصنعت طي يک سال گذشته در قالب بسته هاي حمايتي مورد حمايت قرار گرفتند که اين موضوع با کليت قانون همخواني ندارد ونمي تواند مستمر باشد چراکه هدفمند سازي(حذف يارانه مستقيم)با پرداختهاي موردي منافات داردوميتواند ديگر واحدهاي توليدي را نيز تاثير پذير جلوه نمايد واين امرنشان از ضعف در نحوه اجرا دارد. شنيده ها حکايت از کاهش توليد ويا فشار مضاعف بر نيروي انساني کارگر از طريق تعديل پرسنل وکاهش نوبت شيفت کاري دارد که بيشتر باهدف جبران هزينه خدمات مصرفي (آب،برق،گاز)صورت ميگيرد.برخي نيز بجهت افزايش مصرف انرژي در فصول خاص توليد را متوقف مينمايند که مشکلاتي را ايجاد ميکند. چاه هاي ديزلي استحصال آب کشاورزي ،ورود کالاهاي بي کيفيت ارزان قيمت چيني که توليدکنندگان داخلي را با مشکل مواجه نموده است ،گسترش سيستم آموزشي غيرانتفاعي وآزاد وناتواني والدين در تامين مايحتاج دانش آموزان، خدمات نامناسب بيمارستاهاي دولتي وبخش بهداشت جامعه، از موارد مهمي است که ميتواند درآينده نزديک به يک چالش جدي تبديل گردد وجامعه را تهديد نمايد. از سوي ديگر در طول يکسال گذشته حداقل در شهرستان تاکستان شاهد افتتاح هيچگونه خدمات رفاه اجتماعي نبوده ايم درحالي که پيش بيني قانون حکايت از پوشش خدمات رفاه اجتماعي با استفاده از درآمد حاصل از اجراي طرح دارد. اکثر مردم مهمترين هدف دولت از اجراي قانون را کاهش ميزان مصرف وصادرات حاصل از اين صرفه جويي به کشورهاي همسايه تلقي ميکنند وفکر ميکنند که درعمل جمله: نسلهاي آينده نيز از انرژي سهمي دارند شعاري بيش نيست. درحالي که اين مهم تنها قسمت کوچکي از برنامه ها ميباشد.اين نوع فکر نشآت گرفته از تبليغات ناموفق گسترده رسانه هاي داخلي درجهت صرفه جويي وکاهش مصرف وتبليغات سوء رسانه هاي بيگانه درجهت القاي محدوديت مصرف است . يکي از بحثهاي عاميانه رايج در جامعه اين است که دولت در يارانه پرداختي صرفاً3 قلم(نان،انرژي،شير) را مدنظرقرار داده در حالي که حداقل 40 قلم کالا وخدمات پرمصرف خانوارها با افزايش چشمگيرقيمت همراه شده است.حال سوال بعدي افکار عمومي اينست: با وجود 3 مرحله افزايش قيمت در برخي خدمات وکالاهاي پرمصرف درطول يکسال اخيروتغيير آمار تورم جامعه ،چرا يارانه پرداختي ثابت مانده است؟ پاسخ به اين سوال از وظايف مسوولان محترم است. يکي ديگر از چالشهاي موجود نيز به خانوارهاي بدسرپرست مربوط مي شود که در هزينه کرد يارانه دريافتي اولويت را بر تامين نياز شخصي خويش قرار داده اند وعواقب ناشي از اين رفتارها متاسفانه متوجه فرزندان خانواده ميگردد.دراينگونه رفتارها ممکن است که اولويتهايي مانند آموزش وتحصيل،بهداشت،روابط اجتماعي و... تحث تاثير قرار گيرد وعواقب سوئي را براي نسل نوجوان کشور رقم بزند.در عين حال برخي ديگر از سرپرستان خانوارها نيز مبلغ يارانه را بين اعضاء خانواده تقسيم واعضاء نيزخارج از تعريف واقعي اين مبلغ را حق خود تلقي ميکنند که اين کار باعث تحميل هزينه ناشي از اجراي هدفمني يارانه ها بر سرپرستان گرديده .به بيان ساده تر سرپرستان محکوم به هزينه هاي جديدتري شده اند که قبلاًوجود نداشت. يکي ديگر از مشکلات مطرح شده اينست که يارانه پرداختي به يک فرد مربوط به کدام محيط است؟خانه ،محل کاريا ....؟مثلاًيک کاسب و تاجربراي محيط کار خود يارانه مصرف انرژي دريافت نميکند يا اينکه براي اين واحدها اصلاًيارانه اي پيش بيني نشده است؟پاسخ به اين قبيل سوالات مي تواند ديدگاه مردم را روشن نمايد. عدم کنترل نرخ ارز واختلاف نرخ واقعي با بازار آزاد نيز توليدکنندگان داخلي که مواد اوليه مورد نياز را از کشورهاي ديگر خريداري مينمايند را با مشکل مواجه نموده است.بخش ديگر اين مشکلات نيز ناشي از اعمال تحريمهاي اقتصادي اروپا مي باشد که با هدف ضربه زدن به اقتصاد ايران صورت مي گيرد.تاثيرپذيري ايران از افزايش جهاني قيمت طلا وفلزات نيز باعث سوق دادن سرمايه ها به سمت اين بازار وکاهش سرمايه گزاريها در ديگر بخشهاي اقتصادي گرديده است. پيشنهادات: صرف تاکيد مسوولان محترم ودرخواست از مردم براي کاهش مصرف نمي توان در راستاي پيشرفت وتعالي کشورگام برداشت ومسوولان بايد متناسب بازمان ومکان وبا اختصاص بودجه هاي تحقيقاتي خاص شرايط بهتر صرفه جويي(ونه محدوديت)را فراهم نموده واز تکنولوژي هاي جديد دنيا براي جايگزين کردن انرژي وتغيير رفتارهاي سنتي بهره بگيرند.توليد خودروهاي ديزلي وبرقي نمونه اي از اين فن آوريها است که مورد استقبال نيز قرار گرفته اند.در بخش کشاورزي نيز عملکرد مناسبي را از سوي دولت شاهد بوده ايم که با ارائه تسهيلات به کشاورزان طرحهاي آبياري قطره اي وباراني جايگزين سيستم سنتي غرقابي مي شود ودرکنار کاهش هزينه توليد کاهش مصرف منابع آبهاي زيرزميني را نيز بدنبال دارد.همچنين مي توان با حمايت از محققان کشاورزي گونه هاي کم آب و مقاوم به آفات وامراض با محصول دهي بالا شناسايي وبه کشاورزان معرفي گردند.از جمله خدمات دولتمردان درطول سالهاي پس از انقلاب احداث سد در مناطق مختلف کشور است .مي توان با برنامه ريزي درست وبا حمايت از بخش خصوصي کاري کرد که هراستان در توليد کالا وخدمات ضروري(پرمصرف)مستقل عمل نمايد ونيازهاي مردم استان را مرتفع سازد.اين اقدام از سويي باعث تمرکززدائي مي شود واز سوي ديگر کاهش هزينه توليد ناشي از انتقال وحمل ونقل را بدنبال دارد ضمن آنکه اشتغالزايي نيز در سطح کشور توزيع مي شود (ايجاد سردخانه ،نيروگاه توليد برق،سيلو،دامداري ومرغداري،و....به تناسب موقعيت هراستان) تغيير سيستم محاسبه مصرف انرژي هاي خانوار نيز از راههاي اصلي کاهش مصرف بشمار مي رود که نيازمند بهره گيري از علم وتکنولوژي است.در سيستم فعلي مشترکان فقط در پايان دوره متوجه ميزان مصرفشان مي شوند ولي مي توان با بهره گيري ازتکنولوژي(مشابه کارت شارژ تلفن همراه)وبا نصب دستگاههاي جديدترميزان مصرف را پيش بيني ومطابق آن پيش رفت.در اين صورت است که کاهش مصرف معني واقعي خود را پيدا ميکند وبدهي مردم به شرکتهاي مرتبط به حداقل ممکن کاهش مي يابد.بهترين شيوه مديريت نيز اعمال تعريف فعلي نرخ هزينه خدمات بصورت مکانيزه است،طوري که درکارت شارژاول يک دوره مبلغ ومقدارحسب کم مصرفي ودرکارت شارژهاي بعدي حسب پرمصرفي محاسبه گردد. با توجه به بروز برخي مشکلات در بخشهاي کشاورزي ،دام وطيور،شاهديم که گاهي کشاورزان وگاهي مصرف کنندگان متضرر مي شوند.بنابراينوزارت جهاد کشاورزي مي بايست با تنظيم وتشکيل شناسنامه توليدات،ميزان سطح زيرکشت هر محصول يا توليدات دامي وطيور را رصد نمايد وبرابر نياز جامعه اقدام به تقسيم بندي توليد وتعريف آن نمايد.با اين اقدام ميتوان مانع توليد مازادمنجر به انباشت ويا کاهش توليد منجر به کمبود گرديد.براي مثا مي توان به عدم کشش بازار سيب زميني وپيازوکمبود تخم مرغ وکاهش توليد گندم نسبت به سال زراعي گذشته اشاره نمود.
برچسبها: مقاله هدفمندسازی |
||
+
نوشته شده در ۱۳۹۰/۰۸/۲۵ساعت توسط گفتمان توسعه
|
|
![]() |
![]() |
|
کانديداهاي مختلف در روزهاي داغ انتخابات مجلس شوراي اسلامي برخي اصولگرايان جريان فتنه را محکوم ميکنند.اصلاح طلبان درکنار برخي اصولگرايان دولت اصولگرا را محکوم ميکنند.اکثريت اصولگرا وکل اصلاح طلبان باهم منحرفين را محکوم ميکنند.جالبترين نکته اين مباحث اينست که منحرفان نيز دو جريان اصولگرا واصلاح طلب را محکوم ميکنند.برخي از کانديداهاي استان قزوين که فکر ميکنند از "دماغ فيل افتاده اند" ودر طول 32 سال پس از انتخابات فقط نظاره گر بوده اند ودرمقام انتقاد ومخالفت حتي جمله کوتاهي نيزبر زبان نياورده اند.دير آمدن و زود رفتن قضيه اين آقايان است.رسم اين افراد مانند بانيان وقايعي است که در انتخابات رياست جمهوري اتفاق افتاد وارزشها وضد ارزشها درهم آميخته شدند وجريان موسوم به منحرف را پديدار ساختند.اقدام عليه امنيت ملي لزوماً نبايد به معني مخالفت با نظام يا ساير اصول قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران باشد.بسيار پيش آمده که اشخاص با ندانم کاري وانتخاب روشهاي غلط در دفاع از ارزشهاي کشور(درحوزه هاي اخلاق،سياست،مذهب و...)نتنها به حفظ ارزشها کمک نکرده اند بلکه خود نقش اصلي را در تغيير ارزشها وبروز انحراف بازي کرده اند.مثلاً اگر شخصي در نقطه مرزي اقدام به شليک هوايي وانفجار و...نمايد وباعث شود که کشور همسايه احساس خطر نمايد ودر مقام دفاع اقدام مشابه را انجام دهد به منزله نقض امنيت ملي محسوب مي شود.آقايان بايد بدانند که حفظ دستاوردهاي نظام وعمل به فرامين بنيانگذار کبير انقلاب و مقام معظم رهبري اهم واجبات است.اينها نبايد به خود اجازه بدهند براي رسيدن به خواسته هاي شخصي هر ناگفته اي را بر زبان آورند،چه رسد به دروغ بافي واهانت .قرن 21 را با قرون 16 تا 19 اشتباه نگيرند که کودتا وپدرکشي وبرادرکشي تنها راه بدست آوردن تخت وتاج پادشاهي بود.در آن زمان خرد فردي حکمراني ميکرد ولي عصر امروز عصر خردجمعي است وعصري است که حتي ملتهاي عربي با نظام حکومتي پادشاهي ، خود به بيداري اسلامي رسيده اند وبصورت خودجوش قيام کرده اند.حالا برخي آمده اند وبا ادبيات فرافکني ودروغ پردازي و افترا واهانت مردم را به تبعيت از خود وادار مي کنند؟مطمئناً مردم ما پيشتر اينگونه افراد را شناخته اند وتجربه کرده اند (تند اسيتمنن ،تري تز گلر)بيمار اگر تب تندي داشته باشد خيلي زود عرق مي کند. اينکه فلان رقيب را به فلان منافق متصل ،رقيب بعدي را فتنه گرمعرفي،رقيب ديگر را به سوءاستفاده از بيت المال محکوم کنند وخود را مبري ازگناه بدانند براي مردم قابل قبول نيست.ايشان اول بايد بگويند که اين بيت المال توسط کدام مدير دولتي وارد سفره فلاني شده ؟ ثانیاْ توسط چه کسانی در چه راهی مصرف شده؟ واگر چنين است پس علت دفاع از دولتمردان را توضيح دهند.ايشان اولين گناهکارند چون يا دروغ گفته اند يا سکوت کرده اند وياعلو کرده اند. ضمن اینکه اگر رقیب خدمت کرده باشد تهمت سوء استفاده از بیت المال را می زنند واگر کمتر خدمت کرده باشد او را به کم کاری محکوم میکنند.ایشان نمی دانند که خرج بیت المال برای مردم یعنی رویه صحیح وقانونی واصولاْ معنی بیت المال نیز جز این نیست.بنابراین ناراحتی ایشان از خدمت رسانی به مردم با درخواست رای از مردم منافات دارد.راستی موضعگیری شما در باره اختلاس ۳۰۰۰ میلیاردی اخیر بیت المال شاهد چیست؟.شیخ قدرت علیخانی را اکثر هم استانی ها میشناسند ومی دانند که ایشان در رفع مشکلات مردم بیشترین تلاشها را داشته ودارند. اميدواريم که اينگونه رفتارها باعث پيوند خوردن ديگر کانديداهاي مطرح شود و روسياهي براي ديگ بماند. |
||
+
نوشته شده در ۱۳۹۰/۰۸/۱۰ساعت توسط گفتمان توسعه
|
|