تاک تيک].jpg

توسعه تاکستان _ تاک تیک حضور | مهر ۱۳۹۶
اولين وبلاگ انتقادي تاکستان( هر شهروند یک ایده  ،  یک شهر ایده آل )

از نظر شما توسعه اقتصادی شهرستان تاکستان در طول دو دهه اخیر چگونه است؟

 

لطفاً جهت شرکت در نظر سنجی به  پایین قسمت چپ  همین وبلاگ مراجعه فرمایید

+ نوشته شده در  ۱۳۹۶/۰۷/۲۳ساعت   توسط گفتمان توسعه  | 

 اولین کارگاه پولشویی و تأمین مالی تروریسم شهرستان تاکستان در مورخ 18/7/1396 در محل سالن امام علی(ع) شهر تاکستان برگزار گردید.

در ابتدای جلسه آقای یاسر رحمانی رئیس اداره صنعت ، معدن و تجارت ضمن عرض خیر مقدم و تبریک هفته نیروی انتظامی  و تسلیت ایام سوگواری ماه محرم ، نمونه هایی از پیامدهای اقتصادی و امنیتی حاصل از وقوع جرم پولشویی را بیان کردند. ایشان مسدود کردن راههای ورود پول های کثیف به چرخه اقتصادی کشور را موجب شکوفایی و تحرک اقتصادی دانستند و از اصناف خواستند تا با دقت نظر خود مانع سوء استفاده متخلفین و مجرمین شوند.رحمانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بندهای  "  ب "و" ح " ماده 30 ق ن ص  ، برگزاری کلاس های آموزشی برای اصناف و اجرای دستورالعمل ها و بخشنامه های ابلاغی را وظیفه ذاتی هیأت مدیره برشمردند و خواستار توجه آنها به این موضوع شدند.رئیس اداره صنعت ، معدن و تجارت شهرستان تاکستان در ادامه به سوالات حاضرین پاسخ دادند.

در بخش دوم کارگاه نیز رابط مبارزه با پولشویی شهرستان تاکستان به تشریح بخشهایی از آیین نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم پرداختند .رضا قموشی وجود اصول 46 -47 و 49 قانون اساسی و تصویب قانون مبارزه با پولشویی در سال 1386 را بیانگر اهمیت این موضوع و رعایت قوانین را وظیفه همگانی دانستند.ایشان با اشاره به مواد 25 -26 و 27 از فصل چهارم آیین نامه اجرایی قانون ، وظایف کارکنان تحت امر را تشریح و محرمانه بودن مراحل گزارش ، پیگیری و نتیجه را یادآور شدند.ایشان گسترش فعالیت مجرمانه و زیرزمینی ، فرار مالیاتی ، اختلال در بازار مالی و افزایش نقدینگی ، افزایش نرخ بهره ، بی ثباتی ارزی ، افزایش تورم ، انباشت ثروت و قدرت در دست مجرمان و گروههای بزهکار امنیتی و اقتصادی ، کاهش تمایل به سرمایه گذاری در بخش های مولد و آسیب به اعتبار دولتها و نهادهای اقتصادی را بخشی از تبعات منفی شیوع پولشویی دانستند.

اشاره می شود که  از سال 1971 میلادی عزم   بین المللی برای مقابله با جرائم مرتبط شکل گرفته که گروه  پمپیدو  فرانسه 1971 ، گروه اگمونت  2000 ، گروه ولسبورگ سوئیس 2002 ، کنوانسیون سازمان ملل متحد علیه جرائم سازمان یافته فراملی (پالرمو 2000) و کنوانسیون جلوگیری از تامین مالی تروریسم (نیویورک1999) از جمله این موارد می باشند.

با توجه به اهمیت موضوع مقرر گردید :

1- اتاق اصناف نظارت کافی را بر اجرای آیین نامه ابلاغی اعمال نماید و صدور و تمدید پروانه کسب و تغییر مکان بدون ارائه گواهی دوره آموزشی مبارزه با پولشویی ممنوع اعلام گردد.

2-  اخذ تعهد پولشویی از متقاضیان مذکور الزامی بوده و در صورت بی توجهی اتحادیه ها به این موارد وفق مقررات و بعنوان تخلف رفتار خواهد شد.

3- موضوع پولشویی در اولین جلسه کمیسیون نظارت مطرح و به مراجع ذیصلاح پیشنهاد گردد تا ارائه گواهی دوره آموزشی برای ثبت نام افراد در انتخابات هیأت مدیره اتحادیه های مرتبط(مشاورین املاک ، طلا فروشان و لوازم خانگی فروشان ) الزامی و به شروط کاندیداها افزوده شود.

نمونه هایی از اقدام مشکوک برای پولشویی :

 انجام معاملات صوری بدون آنکه موضوع معامله وجود داشته باشد

دستگاه کارتخوان بانکی در اختیار دیگران قرار داده شود

صدور فاکتور غیر واقعی  با قیمت بالاتر و یا بصورت صوری

پرداخت وجه بصورت نقدی و درخواست انتقال الکترونیکی به حساب فرد پرداخت کننده وجه نقد

انجام معاملات مشکوک بیش از رقم 15 میلیون تومان

خرید یا معامله بنام دیگری

تلاش برای پاک کردن وجوه حاصل از فروش عتیقه ، مواد مخدر ، اسلحه ، مال مسروقه ، مواد مخدر و... از طریق جابجایی و انتقال به حساب بانکی

سوء استفاده از طریق ایجاد موسسات خیریه

خرید طلای مسروقه و ذوب آن

خروج پول های کثیف  به خارج از کشور و استفاده از آن بعنوان وثیقه  وصول وام و سپس وارد کردن سرمایه به سیستم اقتصادی داخل کشور

 

 

 


برچسب‌ها: اقتصادی
+ نوشته شده در  ۱۳۹۶/۰۷/۱۹ساعت   توسط گفتمان توسعه  | 

ردیف

خلاصه مشکلات کسبه و اصناف شهرستان تاکستان

1

یک طرفه کردن خیابانهای موسی صدر ،  آیت الله سعیدی و طالقانی و کاهش دسترسی باعث   شده تا تمایل فعالیت کسبه و خرید شهروندان به این مناطق کاهش یابد و بازار مرکزی   شهر عملا در رکود مطلق بسر ببرد.

2

سیستم حمل و نقل عمومی شهر تاکستان نیز بیشتر در دو مسیر   منتهی به خیابان امام خمینی و خیابان غفاری متمرکز شده که همین امر ، عدم   پراکندگی متناسب را رقم زده و اصناف بسیاری از مناطق فاقد رونق می باشد.

3

عدم توجه به بافت فرسوده شهری و نبود امکانات و خدمات   شهری ( پارکینگ ، پارک محلی ، بانک و عابر بانک ، مرکز درمانی و داروخانه و...) از   دیگر مواردی است که با وجود تشکیل جلسات بازآفرینی کماکان بقوت خود باقی است و   تخلیه تعداد قابل توجهی از واحدهای صنفی را رقم زده است. تصویب تخفیف 50 درصدی   هزینه اخذ پروانه کسب در سومین جلسه کمیسیون نظارت سال 1396 در همین راستا صورت   پذیرفت ولی بتنهایی نمی تواند گره ای را بگشاید.

4

بسیاری از اصناف ، ورود شبکه های بازاریابی ، فروشگاههای   مجازی و شبکه های ارتباط جمعی را تهدید تلقی میکنند و معتقدند که بسیاری از   افراد بدون داشتن مجوز و بدون نظارت لازم از طریق سایت و فضای مجازی اقدام به   ارائه خدمات و فروش کالا می نمایند و چنانچه کنترلهای لازم پیش بینی نشود می   تواند تبعات بسیاری را در پی داشته باشد.

5

عدم ساماندهی دوره گردها و دستفروشان و دسترسی آسان زمانی   و مکانی مردم به این قشر در طول سال که در ایام پایانی سال و بازگشایی مدارس   روند صعودی را طی میکند و بخش عظیمی از پول مردم را از شهرستان خارج میکند.در   همین خصوص با مجموعه شورا رایزنی های مختلفی صورت گرفته و در جلسات مختلف   مطرح  شده که متاسفانه نتیجه ی مثبتی   حاصل نگردیده است.

6

مالیات بر ارزش افزوده از دیگر مواردی است که می توان بعنوان  مشکلات بخش اصناف نام برد.عدم اطلاع رسانی صحیح قوانین مرتبط از حیث کالاهای  مشمول و تبیین نحوه اعمال آن باعث سردرگمی مصرف کنندگان و فروشندگان شده.

7

وجود روزبازارها در شهرها و حتی روستاهای تابعه در حالی   اصناف را تهدید میکند که تاکنون هیچ هماهنگی بین دهیاری ها وشهرداری ها با اتاق   اصناف صورت نگرفته است.این موضوع نیازمند توجه مسئولان شهرستانی است.

+ نوشته شده در  ۱۳۹۶/۰۷/۱۹ساعت   توسط گفتمان توسعه  | 

با توجه به وضعیت تولید میوه و  خصوصا مرکبات که بی ارتباط با وضعیت  آب و هوا ( کم آبی ، آفات و سرمای زودرس) نیز نمی باشد ، اینگونه پیش بینی می شود که جلوگیری از نوسان عرضه و قیمت نیازمند تعامل امروز بخش دولتی و خصوصی است.

این موضوع خصوصاً در مورد مرکبات و انار صدق میکند.

+ نوشته شده در  ۱۳۹۶/۰۷/۱۶ساعت   توسط گفتمان توسعه  | 

‍ 🔴🔵 قهوه خانه ها در ایام قدیم ، محلی برای انتقال اخبار ، تبادل نظرات ، معاملات و مشارکت در امور اجرایی بودند.
👈چای خوش طعم ایرانی در نعلبکی های خاطره انگیز و توتون های طبیعی مزارع ایران تنها تنوع پیرمردها و مسن ترهای جامعه بودو جوانترها به احترام بزرگترها هرگز به این اماکن نزدیک نمی شدند.
👈چندسال قبل بود که فعالیت این صنف در قالب قلیان سرا شکل جدیدی پیدا کرد و توانست نوجوانان و جوانان بسیاری را جذب نماید. درآمدهای قابل توجه حاصل از چاق کردن قلیان با تنباکوهای مصنوعی(نه توتون طبیعی) باعث افزایش چشمگیر تعداد این واحدها شد.
👈ماجرا کاملا عکس شد و بسیاری از قهوه خانه های سنتی بجا مانده از دهه های قبل جمع آوری شدند و قلیان سراهای دارای پروانه کسب  با نظارت  پلیس اماکن عمومی و نصب دوربین مدار بسته جایگزین قهوه خانه ها شدند.
تغییر رفتار جوانان و نوجوانان اعتراض والدین را رقم می زد.
👈حسب اینکه اصناف جزو اماکن عمومی محسوب می شوند و از سوی دیگر طبق قوانین بهداشت ، مصرف مواد دخانی در اماکن عمومی ممنوع می باشد ، مجددا تصمیم بر توقف ادامه فعالیت قلیان سرا ها گرفته شد.
👈و امروز این اماکن ظاهرا بصورت مخفیانه و پشت درهای بسته فعالیت دارند و مشخص نیست   چه عواقبی را  برای قشر نوجوان و جوان در پی خواهد داشت.

...

+ نوشته شده در  ۱۳۹۶/۰۷/۱۵ساعت   توسط گفتمان توسعه  |